לאחרונה, עיריית רחובות אישרה שני מסמכים אסטרטגים תכנוניים שיכתיבו את אופי התפתחות של רחובות בשנים הקרובות. אז באילו רחובות בעיר יינתן דגש לתחבורה ציבורית והיכן לרוכבי האופניים? כל הפרטים
עיריית רחובות אישרה השבוע שני מסמכים אסטרטגים תכנוניים תחת הכותרת רחובות 2035. את המסמכים מקדמים במנהל ההנדסה מזה כשנתיים: מסמך מדיניות עירוני ומסמך תבחינים עירוני להתחדשות עירונית.
על מנת להבטיח כי הפיתוח העתידי ייעשה בד בבד עם פיתוח כלכלי אשר יתמוך בהוצאות הכספיות שעתידות לגדול, מציעה התוכנית מודל חוסן כלכלי הבוחן את כמות שטחי התעסוקה הנדרשים בעיר, בהינתן כמות תושבים מסוימת. המודל מתחשב בהכנסות הארנונה השונות של העיר, צפיפויות המגורים ותעריפי ארנונה במרחב הסובב את העיר.
בהתאם לכך, ממליצה התוכנית להוסיף שטחי תעסוקה בעיר בדרכים הבאות: חיזוק מרכז עסקים ראשי (מע"ר) לאורך ציר הרצל – חיזוק ועיבוי ציר הרצל כמרכז עירוני ראשי הכולל תחנות מטרו, פיתוח מוקדי מגורים, תעסוקה ומסחר בסמוך לתחנות המטרו, פיתוח מוקדי תעסוקה בצפון העיר ולאורך ציר הרכבת, חיבוריות וקישוריות טובה אל האזורים לשימור וחיזוקם כמוקדי תרבות, בילוי ומסחר.
בנוסף למרכיב האסטרטגי של התוכנית, מתייחסת התוכנית להיבטיה הפיזיים. למשל, המסמך כולל תכנון שלד הרחובות העירוני וחתכי רחובות עקרוניים לרחובות הראשיים בעיר הנותנים דגש להולך הרגל, רוכב האופנים והתחבורה הציבורית. המסמך קובע את תבנית הבנייה העתידית בעיר באופן שמותאם לאופי השכונות השונות ולסביבתן.
מסמך המדיניות קובע עקרונות תכנון למרחב הציבורי המורכב מהכיכרות, הרחובות, הסמטאות, הדרכים, הגנים, הפארקים השבילים והשדרות, ולמעשה כל השטחים הפתוחים המשמשים את הציבור. בין היתר ממליצה התוכנית כי ברחובות אשר הוגדרו כצירים ירוקים יש להבטיח תנועה נוחה ואטרקטיבית ברגל ובאופניים.
ברחובות בהם יתוכנן ציר להסעת המונים ייעשה פיתוח מוטה תחבורה ציבורית בדגש על תמהיל שימושים מגוון, בינוי אינטנסיבי וצפיפות גבוהה, הפיכת הרחוב למרחב עירוני פעיל תוך פיתוח חזיתות מסחריות וכד'.
בנוסף למסמך התבחינים להתחדשות עירונית, מוגש לשימוש העירייה ניתוח של 5 מתחמים מיוחדים אשר הוגדרו כמתחמים מובהקים עם עדיפות לקידום: מתחם מילצ'ן, אושיות, כפר גבירול, דניה ונווה מרמורק. בעקבות ניתוחים אלו מקודמות כבר בימים אלו תכניות מפורטות למתחמים אלו.