זה מתחיל ברגע של מצוקה רפואית ומסתיים בכתב תביעה בתיבת הדואר. אזרחים רבים מגלים באיחור כי החתימה המהירה על דפי הפרמדיק בדרך לבית החולים היא למעשה חוזה התחייבות לתשלום של מאות שקלים. למה קופות החולים מסרבות לשלם, איך המטופל נקלע לקרב שבין הגופים, ומהן החלופות שחוסכות לכם כסף? "מנצלים את חוסר האונים שלנו"
עבור רוב הישראלים, הגעת אמבולנס של מגן דוד אדום (מד"א) לפתח הבית היא רגע של הקלה. בתוך הלחץ, החרדה והכאב, אנחנו נוטים לסמוך בעיניים עצומות על הסמכות המקצועית שלובשת מדים. אך כפי שמתברר בשנים האחרונות, הרגע שבו הדלתות האחוריות של האמבולנס נסגרות בדרך לבית החולים, הוא גם הרגע שבו מתחיל "המונה" לדפוק – ולא תמיד יש מי שיכסה את העלות.
לאחרונה הצטברו תלונות רבות של אזרחים שהופתעו לקבל דרישות תשלום ואף כתבי תביעה ממד"א, חודשים לאחר האירוע הרפואי. הטענה המרכזית: "הפכנו ללקוחות בעל כורחנו בתוך מנגנון משומן שבו הכסף מדבר לא פחות מהדופק".
השיטה, כך טוענים נפגעים רבים, פועלת בחסות הדחיפות. כאשר פרמדיק או רופא מחליטים על פינוי, הם מגישים למטופל מסמך לחתימה. במצב של סבל רפואי, המטופל לא קורא את האותיות הקטנות – הוא רק רוצה להגיע לטיפול. למעשה, מדובר בהתחייבות אישית לתשלום.
הבעיה מתחילה כאשר קופת החולים בוחנת את המקרה בדיעבד. על פי הנהלים, הקופה תכסה את עלות הפינוי רק אם הוא הוגדר כ"מוצדק" (למשל במקרה של אשפוז). אלא שכאן נוצר פער אבסורדי: הפרמדיק בשטח, הסמכות המקצועית העליונה באותו רגע, קבע שיש לפנות – אך קופת החולים קובעת לאחר מכן שהפינוי היה מיותר, ושולחת את החשבון ישירות לכיסו של האזרח.
גורמים המכירים את המערכת טוענים כי מדובר ב"שיטה". לטענתם, מד"א אינו מעדכן את המתפנה על האפשרות להתפנות באופן עצמאי במידה ומצבו מאפשר זאת, ובכך לחסוך הוצאות מיותרות. "יש תחושה שמפנים בכל מחיר, גם כשמדובר במקרים שאינם דחופים בעליל," אומר גורם בתחום הבריאות. "קופות החולים הבינו את 'התרגיל' והחלו להקשיח עמדות, והאזרח הקטן הוא זה שנשחק בין הפטיש לסדן".
מנגד, במד"א טוענים כי האחריות המקצועית מחייבת פינוי בכל חשש לסכנה, וכי התשלום מוסדר בחוק. אך עבור המטופל הממוצע, התחושה היא של ניצול חוסר תום לב ברגע של חולשה.
אל מול המודל הכלכלי של מד"א, בולטת הפעילות של "איחוד הצלה". הארגון, המבוסס על מתנדבים, מגיע פעמים רבות לזירה לפני האמבולנס ומעניק טיפול ראשוני ללא עלות. יתרה מכך, במקרים רבים מתנדבי "איחוד הצלה" מפעילים אמבולנסים שמפנים את המטופל ללא דרישת תשלום כלל, מה שמציב סימן שאלה גדול מעל הצורך בחיובים הגבוהים של מד"א.
מומחי צרכנות רפואית ממליצים:
-
שאלו שאלות: אם מצבכם מאפשר זאת, שאלו את הפרמדיק האם הפינוי הכרחי באמבולנס או שניתן להגיע למיון עצמאית.
-
דרשו הצדקה: במידה וקיבלתם חיוב, וודאו כי הפרמדיק ציין בדו"ח שמדובר בפינוי מציל חיים או כזה שדרש ציוד מיוחד.
-
אל תוותרו מול קופת החולים: אם הצוות הרפואי בשטח קבע שיש לפנות אתכם, לקופה יש אחריות לשאת בעלות. אל תהססו לערער על החלטות דחייה.
בעולם שבו הבריאות שלנו שווה כסף, האחריות לעירנות עוברת לידינו. בפעם הבאה שתזמינו אמבולנס, זכרו שלא רק הבריאות שלכם נמצאת על השולחן – אלא גם הארנק שלכם.