מהלך חסר תקדים ברשות התאגידים: ארגונים שקיבלו אישור דו-שנתי (2025-2026) איבדו את מעמדם לאחר שלא הגישו את הדיווח השנתי לשנת 2024 כנדרש בחוק, ובכך פגעו בעיקרון השקיפות.
רשמת העמותות ברשות התאגידים במשרד המשפטים הודיעה היום על צעד דרמטי: ביטול אישור הניהול התקין ל-170 עמותות וחברות לתועלת הציבור (חל"צ). ההחלטה נוגעת לאותם ארגונים שקיבלו אישור ניהול תקין לשנתיים (2025-2026), אך לא עמדו בחובתם החוקית והמינהלית להגיש את הדיווחים השנתיים הנדרשים לשנת 2024.
אישור ניהול תקין הוא אישור קריטי המאפשר לארגונים ליהנות מהטבות מס, וחשוב מכך, הוא תנאי בסיסי לקבלת תמיכות ותקציבים מגופים ממשלתיים וציבוריים. האישור ניתן רק לארגונים שהוכיחו כי הם פועלים בהתאם להוראות החוק, תקנונם וכללי מינהל תקין.
הרשמת מדגישה כי הדיווחים השנתיים הם העיקרון המרכזי המאפשר פיקוח יעיל על פעילות הארגונים ושמירה על כספי הציבור. דיווחים אלה, הכוללים פרטים כספיים ומינהליים, מתפרסמים באופן פומבי באתר גיידסטאר (Guidestar), ובכך מאפשרים לציבור הרחב ולתורמים פוטנציאליים לבחון את אופן פעילות הארגון ואת ייעוד כספיו.
ביטול אישור הניהול התקין הוא מהלך בעל השלכות קריטיות על 170 הארגונים המדוברים. עמותה או חל"צ ללא אישור ניהול תקין עלולה:
-
לאבד זכאות לתמיכות ממשלתיות: גופים ממשלתיים דורשים אישור זה כתנאי סף למתן תמיכה.
-
לפגוע בתרומות: תורמים, ובעיקר גופים מוסדיים, נוטים שלא לתרום לארגונים שאינם מחזיקים באישור ניהול תקין.
-
לאבד את הכרה כתרומה מוכרת: לעיתים, ביטול האישור עלול להשליך גם על זכאות התורמים להכרה במס (סעיף 46) על תרומתם.
"אף על פי שארגונים אלה קיבלו אישור לשנתיים, ניהול תקין הוא תהליך מתמשך ומחייב," מסבירה בכירה ברשות התאגידים. "הגשת הדוחות הכספיים והמילוליים מדי שנה אינה המלצה, אלא חובה חוקית. עמותות שבוחרות שלא לעמוד בחובה זו, מעידות על חוסר שקיפות ובכך מאבדות את הזכאות למעמד זה."
הרשמת קוראת לכלל העמותות והחל"צ לוודא כי כל חובות הדיווח שלהן מולאו כנדרש, ובכך להימנע מצעדים מינהליים נוספים שעלולים להוביל לפירוק. הציבור והתורמים מוזמנים לעיין ברשימת הארגונים המלאה באתר רשות התאגידים ובאתר גיידסטאר כדי לקבל תמונה מלאה על מצב העמותות לפני מתן תרומות.